Україна могла б застосувати тактику “повзучого наступу” не лише на Донбасі, але і в Чорноморському регіоні за допомогою створюваного москітного флоту.
Про це під час міжнародної конференції з морської безпеки в Києві заявив президент Jamestown Foundation (США) Глен Ховард.
“Я захоплююся ВМС України за те, що вони розробили стратегію і бачення москітного флоту”, – сказав він. І додав, що свого часу саме такі кораблі стали основою військово-морських сил США.
Він нагадав про дві газові платформи на шельфі Чорного моря, відібрані у України Росією, і сказав: “Москітний флот може зіграти свою роль в оборонній стратегії ВМС. Не лише в плані захисту Донбасу, але і на 3 тисячах кілометрів морського кордону, який Україна має в Чорному морі”.
В умовах існуючих загроз, обмеженого фінансового ресурсу і часу, створення «москітного флоту» є для України оптимальним варіантом «асиметричної» відповіді російському агресору. Не таємниця, що за зразок «москітного флоту» командування ВМСУ розглядає модель ВМС Швеції.
Охорону берегової лінії Швеції вже давно забезпечують патрульні катери малої водотоннажності. Вони добре оснащені, легкі й мобільні здатні розвивати швидкість до 50 вузлів.. Тому достатньо ефективно діють у прилеглій морській зоні. Шведи також використовують десантні катери для проведення амфібійних операцій і висадки морського десанту.
Президент Jamestown Foundation (США) Глен Ховард оцінив ініціативи України щодо створення москітного флоту. “Це важливий перший крок”, – сказав Ховард. На його думку, “Україна має посилювати свою берегову присутність і свої можливості в Чорному морі”.
Разом з тим, він зауважив, що українські Військово-Морські Сили повинні діяти більш активно, щоб отримати “ресурси, необхідні для москітного флоту”.
У цьому контексті Ховард нагадав про те, що з липня поточного року катери класу Islands, призначені для ВМС України, знаходяться у портах Сполучених Штатів, і завдання України – оплатити їхню доставку в країну. “Вони не будуть довго чекати, допоки Україна їх візьме і прийме, вони не будуть там залишатися нескінченно, тому важливо, щоб Україна сплатила доставку катерів, щоб вони опинилися в Україні”, – підкреслив він.
Ховард висловив надію на те, що незабаром катери, які “дуже важливі” для створення москітного флоту, будуть в Україні.
Після створення «москітних» надводних сил для гарантованого захисту в прибережній зоні, після 2020 року можна буде розпочати наступний етап – побудову більших кораблів для дій у відкритому морі.
“Я хотів би поговорити про безпосередні загрози, зокрема, про Керченську протоку”, – сказав він.
“Безпосередня, пряма загроза – це Керченська протока. Ми сподіваємося, що взимку буде уповільнення будівництва моста через Керченську протоку – це дасть нам час, щоб зрозуміти, що робити з цим питанням навесні. У нас буде невеликий перепочинок для того, щоб політики подумали, якою має бути стратегія”, – заявив Ховард.
За його словами, ще в серпні поточного року Jamestown Foundation заявили про фактичне закриття Керченської протоки для ведення торгівлі. “Такі події нас дуже насторожили і стривожили, але, на жаль, в Києві багато хто не турбувався з цього приводу”, – зауважив він.
У цьому контексті він зауважив: “Ми хочемо, щоб представники уряду, високопоставлені державні чиновники більше розуміли проблему Керченської протоки і вже почали щось робити. Тут важливими є також зусилля щодо напрацювання спільної стратегії з США і союзниками із застосування морського права”, – додав Ховард.
Він також повідомив, що в 2018 році Jamestown Foundation “сподівається організувати міжнародну конференцію у Вашингтоні, присвячену Керченській протоці, щоб це питання набуло відповідного розголосу для чиновників в Білому домі, в Раді нацбезпеки”.
“Ми повинні продовжувати чинити тиск”, – підкреслив глава Jamestown Foundation.
Раніше на тій же конференції посол США в Україні заявила, щоКерченський міст заважає Україні, а міністр інфраструктури України Володимир Омелян закликав негайно припинити будівництво моста.